Yritysvastuun itsearviointityökalu

Selainpohjainen työkalu auttaa pieniä ja keskisuuria yrityksiä arvioimaan vastuullisuutensa nykytilannetta ja tukee vastuullisen liiketoiminnan kehittämistä.

Ilmainen Yritysvastuun itsearviointityökalu tarjoaa tilannekuvan yrityksen vastuullistoiminnan nykytasosta, auttaa tunnistamaan kehityskohteita, tukee vastuullisuudesta viestimistä sekä mahdollistaa vertailun muihin yrityksiin. Lisäksi työkalu tarjoaa käytännön vinkkejä yritysvastuun johtamiseen.

Itsearviointityökalu on erityisen hyödyllinen sellaisille av-alan yrityksille, jotka haluavat päästä alkuun vastuullisuustyössä tai haluavat ryhtyä toteuttamaan vastuullisuutta ja siitä viestimistä entistä systemaattisemmin.

Yritysvastuun itsearviointityökalu on maksuton ja sen on kehittänyt 4FRONT Oy yhteistyössä Pohjoismaiden suurimman yritysvastuuverkoston FIBSin kanssa.

Työkalu koostuu kyselystä ja palautteesta

Työkalu koostuu 41 kysymystä sisältävästä kyselystä sekä automaattisesti tulostuvasta palauteraportista. Kysymyksiin vastaaminen vie noin 15–20 minuuttia.

Kyselyn viisi osa-aluetta ovat

  • yritysvastuun merkitys ja tärkeys
  • yritysvastuun strateginen asema
  • yritysvastuun resursointi ja integrointi
  • yritysvastuutoimenpiteet
  • seuranta, tulokset ja vaikutukset.

Palauteraportti antaa numeerisen kokonaistuloksen, suuntaa antavan “yritysvastuuindeksin” sekä konkreettisia kehityskohteisiin perustuvia toimenpidesuosituksia. PDF-muotoisen palauteraportin pääsee tulostamaan heti kysymyksiin vastaamisen jälkeen. Raporttia voi hyödyntää esimerkiksi strategiatyössä, käytännön toimintojen suunnittelussa ja pohjana rahoitushakemuksille ja muille raporteille.

Työkalu rakentuu toimintaperiaatteiltaan kansainvälisesti vahvistettuihin vaikuttavuusarvioinnin teoreettisiin viitekehyksiin ja huomioi ajankohtaisen vastuullisuussääntelyn.

Miten palautetta voi hyödyntää?

Työkalu sopii hyvin esimerkiksi tuotantoyhtiöille ja muille av-alan pienille ja keskisuurille yrityksille, jotka haluavat päästä alkuun vastuullisuustyössään tai ryhtyä toteuttamaan sitä entistä systemaattisemmin. Kokonaiskuvan muodostaminen kartoituksen avulla tukee strategista ja operatiivista päätöksentekoa, valmistautumista vastuullisuussääntelyyn sekä vastuullisuudesta viestimistä.

Jos yrityksesi on jo ehtinyt pidemmälle, voit saada työkalusta uusia ideoita sekä vertailla yrityksesi tulosta muiden toimialojen vastaajayrityksiin.

Itsearvioinnin luotettavuutta voidaan lisätä niin, että useampi henkilö (esim. ylin johto, HR ja vastaava tuottaja tai tuottaja) samasta organisaatiosta täyttää kyselyn ja tuloksia vertaillaan keskenään. Tulokset saattavat vaihdella hieman organisaation sekä vastaajan kokemuksen, osaamisen ja näkemysten  muuttuessa. Siksi voi olla perusteltua toistaa testi esimerkiksi vuosittain ja seurata, kuinka vastuullisuus omassa organisaatiossa kehittyy.

Yritysvastuu

Yritysvastuulla tarkoitetaan yrityksen vastuuta toimintansa vaikutuksista yhteiskuntaan, ja se pohjautuu kestävän kehityksen tavoitteeseen turvata hyvän elämän mahdollisuudet nykyisille ja tuleville sukupolville. Vastuullinen yritys ylittää toiminnassaan lainsäädännön asettamat vähimmäisvaatimukset ja toimii arvojensa mukaisesti kaikessa toiminnassaan.

Yritysvastuussa olennaisinta on, että yritys tunnistaa toimintaansa liittyvät riskit ja mahdollisuudet sekä arvioi toimintansa suorat ja epäsuorat vaikutukset yhteiskuntaan, pyrkien minimoimaan kielteiset ja maksimoimaan myönteiset vaikutukset.

Lue lisää yritysvastuusta

Yritysvastuun itsearviointi

Tutustu myös