Minneslista över omedvetna fördomar
Minneslistan som deidei-likabehandlingskonsulter tagit fram hjälper oss att identifiera omedvetna fördomar och förutfattade meningar som påverkar vårt tänkande. Minneslistan är till hjälp till exempel vid förberedelser inför rekrytering och genomförandet av den.
Minneslista över omedvetna fördomar presenterar de vanligaste omedvetna fördomarna och förutfattade meningarna som kan påverka rekryteringen och vars inverkan på vår verksamhet det är bra att aktivt frigöra sig från.
Omedvetna fördomar och förutfattade meningar (unconscious bias) innebär automatiska antaganden och attityder som påverkar vårt tänkande och våra beslut utan att vi märker det. De grundar sig på tidigare erfarenheter, miljö och stereotyper och kan leda till orättvisa bedömningar till exempel i arbetslivet eller vid rekrytering.
Konsekvenser för rekrytering
Omedvetna fördomar och förutfattade meningar kan påverka rekryteringen genom att styra vårt beslutsfattande utan att vi märker det och genom att leda till ojämlika val. Rekryteraren kan till exempel omedvetet gynna sökande som påminner om hen själv (s.k. likhetsillusion) eller sökande som förknippas med positiva stereotyper.
Dessutom kan rekryteraren omedvetet underskatta sökande som förknippas med negativa stereotyper. Detta kan till exempel ta sig uttryck som antaganden om sökandens förmåga eller lämplighet utifrån hens namn, kön, ålder eller bakgrund. Slutresultatet är att organisationen kan gå miste om mångfald i olika skeden av rekryteringsprocessen och därmed om potentiella sakkunniga.
Minneslista över omedvetna fördomar
Läs nedan eller ladda som PDF minneslistan över omedvetna fördomar.
-
Likhetseffekten [affinity bias]
Likhetseffekten innebär en tendens att vid rekrytering undermedvetet gynna personer som delar till exempel samma bakgrund, karaktärsdrag eller intressen som oss.
-
Första intrycket-snedvridning [first impression bias]
Rekryteraren kan dra slutsatser om sökandena utifrån deras utseende, namn, röst eller bakgrund redan före intervjun. Detta kan leda till att sökanden gynnas eller avslås utan att hens verkliga kompetens bedöms.
-
Haloeffekten [halo effect]
Vid haloeffekten har ett positivt intryck av personen en övergripande inverkan på omdömesförmågan så att vi i rekryteringsprocessen beslutar att granska även hens andra förmågor och karaktärsdrag genom mer positiva linser.
-
Horneffekten [horns effect]
Horneffekten är motsatsen till haloeffekten, där man utifrån en egenskap eller en antagen egenskap som upplevs som negativ gör en allmän bedömning och drar slutsatser om personen som en helhet. Detta leder till ett överdrivet negativt intryck av personens karaktär eller förmåga i rekryteringsprocessen.
-
Snedvridning på grund av stereotyper och perspektiv [perception bias]
Stereotyper som kopplas till vissa grupper kan påverka hur den sökandes kompetens och potential bedöms. Till exempel antaganden kopplade till kön, ålder, etnicitet eller andra bakgrundsfaktorer kan påverka besluten i rekryteringsprocessen negativt (se exemplet nedan).
Exempel: Namndiskriminering vid jobbsökning
Akhlaq Ahmads undersökning från 2020 visade hur snedvridningar påverkar jobbsökarmarknaden i Finland. Den huvudsakliga observationen i undersökningen var att arbetssökande som inte hade ett finskspråkigt namn statistiskt hade betydligt sämre möjligheter att kallas till en arbetsintervju. Jämförelsen gjordes med sökande som hade ett finskspråkigt namn och vars erfarenhet, utbildningsbakgrund och behörigheter var likartade. Undersökningen är i linje med tidigare motsvarande försök både i Finland och på andra håll i Europa.
-
Bevisningssnedvridning [prove it again bias]
Bevisningssnedvridningar innebär en tendens att av personer som hör till underrepresenterade grupper kräva upprepade bevis på deras kompetens eller bedöma deras kompetens strängare och mer krävande än för representanter för andra grupper.
-
Attributionsfördom [attribution bias]
Attributionsfördom innebär en tendens att förklara händelser eller människors beteende utifrån stereotyper i stället för att objektivt bedöma situationen i rekryteringsprocessen. Till exempel att vara försenad skulle vara ett drag i den sökandes kultur.
-
Bekräftelsefördom [confirmation bias]
Bekräftelsefördom innebär en tendens att gynna sådan information i rekryteringsprocessen som stöder våra redan tillägnade föreställningar. Det får oss att söka, tolka och minnas information på ett sätt som stärker vårt eget perspektiv, men samtidigt kan det hindra oss från att bedöma situationen opartiskt eller öppet.
-
Överdrivet självförtroende [overconfidence bias]
Överdrivet självförtroende är en tendens att tänka att de egna förmågorna, kunskaperna eller besluten är bättre än de i verkligheten är. Det kan få oss att överskatta vår kompetens och know-how, vilket kan leda till fel till exempel när vi bedömer situationer eller fattar beslut. Denna illusion kan påverka både hos en sökande och en rekryterare.
-
Moderskaps- eller föräldraskapsfördom [maternal wall bias]
Moderskaps- eller föräldraskapsfördom innebär fördomar och antaganden som riktas mot arbetssökande som är eller ska blir mammor. Detta kan leda till att deras engagemang, kompetens eller förmåga att klara av arbetsuppgifterna underskattas, vilket på ett undermedvetet sätt kan påverka rekryteringsbesluten eller möjligheterna att avancera i karriären negativt.
-
Förankringseffekten [anchoring bias]
Förankringseffekten innebär en tendens att förlita sig för mycket på den första information vi fått (”ankaret”) och använda den som jämförelsepunkt i våra senare utvärderingar i rekryteringsprocessen. Vid rekrytering kan förankringseffekten leda till att rekryteraren fattar beslut utifrån de uppgifter eller intryck som först erhållits, såsom den sökandes första intervju eller CV.
Minneslistan och innehållet på denna sida har producerats av konsultbyrån deidei.
Minneslista över omedvetna fördomar
Minneslistan kan utnyttjas i olika skeden av rekrytering
- När platsannonsen görs upp.
- Före genomgången av ansökningarna.
- När man fattar beslut om vem som kallas till intervjuer.
- När man ska intervjua de sökande.
- Innan eventuella arbetsprover, såsom en portfolio eller showreel, begärs och bedöms.
- Innan man fattar slutgiltiga beslut om anställning.